Behandlingsmetoder hos Møllebakkens Fysioterapi

Som oftest bruger jeg PRRT tekniker.

Jeg benytter også andre teknikker alt afhængig af problemet.

Om Primal Reflex Release Technique (PRRT)

En fantastisk ny teknik mod smerte, som markant kan reducere eller helt fjerne smerter på blot en eller to behandlinger. PRRT er skånsom og fuldstændig smertefri, som er særlig effektiv for patienter med led- og muskelsmerter, nakke- og kæbesmerter, hovedpine, smerter i lænd og bækken. Mange patienter forbløffes over hvor hurtigt smerterne forsvinder! Behandlingen hjælper ligeledes kroppen med at komme i balance, og har en positiv effekt hos atletikudøvere. PRRT er effektiv for over 80% af de patienter der behandles med metoden.

Hvordan virker PRRT?

PRRT blev udviklet af John Iams ( Poway, Californien, USA), som har mere end 40 års erfaring som fysioterapeut. Vil du læse mere om PRRT kan du se hans officielle hjemmeside http://www.theprrt.com. PRRT er baseret på to primære reflekser hos mennesker; ”Overraskelsesrefleksen og tilbagetrækningsrefleksen” Disse to reflekser arbejder sammen med det autonome nervesystem (ANS). ANS kontrollerer koppens funktioner som vejrtrækning, fordøjelsen og muskel- og nervefunktioner. ”Overraskelsesrefleksen” er meget almindelig for en der har oplevet en form for traume som f.eks. en bilulykke eller et fald. ”Tilbagetrækningsrefleksen” er når du rører noget varmt eller træder på noget skarpt. Kroppen benytter sig øjeblikkeligt af en beskyttende refleks som reaktion på traumet. For mange mennesker der er skadet, forbliver musklerne i en ureguleret tilstand eller i en tilstand af muskelspasme. Denne ”uregulerede” tilstand kan fortsætte i uger, måneder, endda år. Her bliver forskrækkelsesrefleksen og ”tilbagetrækkelsesrefleksen” kroniske og unormale. Dette bevirker kroniske led - og muskelproblemer som f.eks. hovedpine, skulder-, nakke- og rygsmerter.

Hvordan foregår en PRRT-behandling?

PRRT-behandlinger kan udføres som en kombination med andre terapiteknikker, eller udelukkende som PRRT-teknik. Efter at have gennemgået din historie, tjekket dine bevægemuligheder, og lavet en strukturel og holdningsmæssig analyse, føler terapeuten på bestemte områder på din krop, for at finde dine ømme punkter og spændinger. Disse smertefulde områder bliver behandlet med forskellige teknikker som f.eks. let banken på bestemte områder, eller ved at holde kroppen i særlige positioner for få den modsatte muskelgruppe til at slappe af. Andre teknikker arbejder på at ”nulstille” forskrækkelses- og ”tilbagetrækkelsesrefleksen”. PRRT terapi tager omkring 15-20 min. En af fordelene med PRRT er, at hvis det ikke lykkes at mindske dine smerter ved vi det hurtigt. Det betyder at vi, i løbet af bare en eller to behandlinger, ved hvorvidt PRRT vil fungere for dig eller ej. Husk dog, at 80% af patienterne oplever utrolige resultater med PRRT. Med denne teknik forventes hurtigt ændringer.

​MØLLEBAKKENS FYSIOTERAPI

v/Marianne Burchardt Ólafsson